Nem sokan mondhatják el magukról, hogy a 2009-es évben szerepeltek Roger Sanchez vagy Mark K" />
#
Hungarikum a house zenében: a Muzzaik

Hungarikum a house zenében: a Muzzaik

Nem sokan mondhatják el magukról, hogy a 2009-es évben szerepeltek Roger Sanchez vagy Mark Knight műsoraiban, vagy hogy a stílus legnagyobb nevei pörgetik rendszeresen a szerzeményeiket. Egy magyar csapat azonban mégis magáénak tudhatja e címeket, amire jó büszkének lenni! Következzék a Muzzaik duója, Danny L és Sullivan.

A Going Underground masszívan tartja magát a Beatport Top20 első szakaszában. Ez az eddigi legnagyobb sikeretek?

Bonyolult lenne ennyire leegyszerűsíteni, mert 2009-ben valóban a Going Underground volt az egyik legtöbb eladást produkáló szerzeményünk, de például a Toolroom-on megjelent Fat Patchy-t sokkal többen játszották és szintén számos válogatásra került fel. Az elmúlt 3 – 4 hónapban szinte az összes Muzzaik zene illetve remix felküzdötte magát az adott stílusokban a top 20 – 25 helyig, aminek nagyon örültünk. A “Save Our Souls” megjelenésünk annak idején első helyeket birtokolt, de a Beatport overall Top 10ben is volt már a “Closer To Me” remixünk. Így nem mondanánk, hogy a Going Underground a legsikeresebb darab, amit készítettünk. A “You Can Turn Me On” például BillBoard Dance Top 10-es zene volt, mégis egy klubtrack maradt.

Azt azért nem árt tisztázni, hogy a Beatport eladások valóban jó eredmények, de semmit nem mutatnak az adott előadóról. Beatport toplista alapján nem lehet megítélni senkit. Attól, hogy valaki a Top 10-ben van, nem feltétlenül lesz jobb producer vagy ismertebb DJ. A digitális letöltő siteokon elsősorban DJ-k vásárolnak, nem pedig azok az emberek, akik fizetnek és bemennek megnézni a DJ-t, az átlag hallgatónak elég a YouTube vagy a ZippyShare. Így az ott elért eladások köszönőviszonyban nincsenek azzal, hogy pl. a klubbokban kik azok a lemezlovasok, akik jó szettet prezentálnak, illetve mik a legtöbbet játszott darabok, az emberek/klubberek melyik számot szeretik a legjobban.

2009-ben vendég-mixet kaptatok Roger Sanchez és Mark Knight híres műsorában is. Mik az előzményei és a következményei egy ilyen szintű szereplésnek?

Elsősorban annak köszönhetjük a rádiós szerepléseket, hogy az emberek szeretnék hallani mit játszunk. Természetesen kell lenni mindig egy apropónak is, hogy miért éppen te prezentálsz vendégmixet egy műsorban, így az adott pillanatban megjelenésre kerülő számok is szerepet játszanak. Az internet, a TV mellett még mindig a rádiós szereplés a legjobb promóció, ezért ennek köszönhetően még több ember ismerheti meg a neved és a zenét, amit játszol. Csomó lemezlovas az ilyen felkérésekre számítógépen összerakott mixet küld, ami persze tökéletes lesz, mégis sokszor teljesen ellentétes azzal, ahogy és amit játszol a klubokban. Célszerű ezért olyan mixet csinálnod, ami tényleg te vagy technikailag és zeneileg is teljes mértékben. A visszajelzések is mind azt mutatják, hogy a hallgatóknak is ezek a mixek – vagy lehetőség szerint, élő mixek tetszenek.

Mely további események voltak a tavalyi év csúcspontjai?

Nehéz lenne kiragadni konkrétan egyet a sok közül. Az azért biztos, hogy a nyári szezon fantasztikus volt mind zenekészítésben, mind fellépésekben. Persze az ősz és a tél is eseménydús volt. Folytattuk a havi egy rezidenciánkat a Playben, ellátogattunk sok külföldi helyszínre, illetve az év végén megjelent első mixalbumunk is a Stealth gondozásában.

A house stílus összes nagyágyúja (bár nem egyszer láttuk egy-két Tiesto tracklistán is) rendszeresen játssza a Muzzaik zenéket és remixeket. Kaptok személyes visszajelzéseket is tőlük?

Igen, sok visszajelzést kapunk. E-mailen keresztül, de persze telefonon is előfordul. – főleg, ha az illetőnek kiadója van. Általában ilyenkor egyből jogosítani szeretnék a zenét.

Milyen volt az élet az új menedzsment, a 1Management megérkezése előtt és után?

Kellőképpen mozgalmas és örülünk, hogy lehetőségünk volt hozzájuk kerülni. A 1Management Európa egyik legnagyobb ügynöksége, akár az USA-ban, az AM Only vagy a német Envy. Együtt is dolgoznak. Amikor egy manager/management intézi a fellépéseidet meg kell szoknod, hogy minden úgy működik, mint egy gépezet. Időbeosztások, szerződések. Ez szerintem nagyon nagy segítség a DJ számára és van mögötte egy képviselet, aki segít probléma esetén.

Hogy sikerült leszerződnötök hozzájuk?

Több éve kerestünk ügynökséget és nagyjából az első holland megjelenések után merült fel szintén holland management kérdése. Először a Unmanagable-lel szerettünk volna dolgozni, később jött a 1Management ötlete. Szerencsére kellő referencia van a hátunk mögött, így nem voltak problémák, és kellemes volt a fogadtatás is.

A party-naptáratokban egyre több a magyar helyszín. Esetleg itthon is elkezdtek végre érdeklődni a minőségi house iránt?

Az első években nem igazán foglalkoztunk a magyar elektronikus élettel. Úgy éreztük, sem a szakma, sem a közönség nem kíváncsi ránk, ami szerintem teljesen igaz volt. Furcsa, amikor egy DJ Mag, egy M8 vagy egy Mixmag előbb kér tőled interjút, mint egy hivatalos magyar elektronikus zenei magazin… Később mégis egyre több magyar DJ kezdte játszani a zenéket, persze főleg azért, mert látták, hogy a külföldiek listázzák. A zenék tetszettek a közönségnek, nekünk pedig egyre több klub adott otthont.

Szerintem Magyarországon egy elég paradox helyzet van jelen pillanatban. Van a house zene és van a többi stílus az elektronikában, nevezzük undergroundnak. A kettő között nagyjából nincs semmi. Lemezlovasok, aki régen slágereket játszottak, elkezdtek house zenét játszani, ezért az emberek azt hiszik, hogy ami house zene az már sláger. Lassan már egy vokális zenét nem tudsz lejátszani anélkül, hogy ne mondanák rá, hogy sláger. A stílusok keveredéséről pedig ne is beszéljünk inkább… Ezért kicsit nehezebben tudod Magyarországon prezentálnod azt a house zenét, ami külföldön is annak minősül, de ahogy mondtam, egyre többen kíváncsiak ránk, és szerencsére a visszajelzések is azt mutatják, hogy tetszik az embereknek, amit csinálunk.

Az utóbbi időben nem nagyon hallani Muzzaik szerzői albumról…

Igen, jelenleg nincs tervben szerzői album. Sokkal jobban szeretnénk idén a mixalbumokra koncentrálni. Decemberben elkészítettük a Stealth év végi mixlemezét, most kezdjük el a Star 69 következő mixlemezét, illetve nyárra tervezzük ugyanezt a holland Sneakerznek. Az első szerzői album megjelenéséből sokat tanultunk és őszintén szólva, akkor nagy szó volt, hogy a Stereo gondozásában jelenhet meg egy magyar producer/DJ szerzői albuma, ma még is sok mindent másképp csinálnánk. Nem a kiadóval vagy a zenék minőségével volt probléma, pusztán a koncepcióval. Nem az a baj, ha azt csinálod, ami tetszik, hanem az, ha nincs mögötte egy terv.

Merre tart a Lip Recordings 2010-ben?

Sokat dolgozunk a kiadónak, de Soneec az illetékes ebben a témában. Ő irányítja a kiadót és ő hozza a döntéseket a kérdésekben. Azt persze mi is elárulhatjuk, hogy a kiadóval minden rendben. Egyre több és sűrűbb megjelenéseket csinál, jobb eladásokkal, és ami a legfontosabb, beindult a licenselés (jogositás) is, méghozzá nagy kiadók számára. Mint minden vállalkozásnak, itt is kell idő, hogy az emberek megismerjék. Kell, hogy kiépüljön egy kapcsolat is a kiadó és a terjesztő, ma már inkább feltöltő között.

A digitális letöltő siteokon a reklám a legfontosabb, erre figyelnek fel a legjobban az emberek. Míg régen a lemezboltban a jó fej srác válogatta neked a lemezeket a heti kínálatból, ma a letöltő siteok ajánlanak neked. Hiába pörög a neved, hiába csinálsz nagy labeleknek zenét, egy saját kiadó teljesen más eset. Más promóciót kap, a nevedtől függetlenül új a piacon. Ráadásul egy kiadó sosem teljesen rólad szól, inkább a hangzásról, amit csinálsz. A Lip Recordings éppen ezért próbál minél több magyar zenészt prezentálni kezdve Keszthelyi Virágtól, a Szörpön át, egészen P60 vagy Deutsch Gabi szerzeményekig. Mellesleg a helyzet egyre nehezebb, mivel ma sokkal egyszerűbb egy kiadót csinálnod. Éppen ezért próbálnak visszavenni a siteok, mivel annyi kiadó, annyi zene van egy rakásra ömlesztve, hogy aki még keres is valamit, az sem tudja megtalálni, amit szeretne.

Elkészül-e 2010-ben a várva várt nagy durranás, a “világsiker”?

Sok terv és elképzelés van erre az évre is. Idén a tervek közt van egy Dél-Amerikai, Amerikai turné, egy Ibizai kiruccanás, és persze  Ázsia, India és egy ausztrál turné is! – ha minden a terv szerint alakul, fellépésből nem lesz hiány. Emellett a hazai fesztiválokon is vendégek leszünk. Zeneileg szeretnénk többet dolgozni más művészekkel, elsősorban magyarokkal és persze külföldiekkel. Belocca, Lauer & Canard, DJ Chus, Ralvero, Eddit Thoneick neve merült fel. Szeretnénk jobban megvalósítani, fejleszteni a hangzásvilágunkat és megmutatni az embereknek, a szakmának, hogy jó producerek vagyunk…

A világsiker kérdése nem rajtunk múlik, mivel ez nem teljesen tudatos folyamat… Emellett a magyar elektronikába született producerek közel sincsenek olyan helyzetben, mint Európa domináló országaiban. Ha pl. Angliába vagy Németországba születsz, akár hónapok alatt, pár megjelenéssel nevet és figyelmet szerezhetsz magadnak nemzetközileg. Magyarországról ez teljesen másképp működik. Számos tehetséges arc van, akik szinte már köztudottan és biztonyítottan megállják a helyuket a szakmában, gondolok itt Beloccára, Jay Lumenre, Add2Basketre vagy Lauer & Canardra, Nikolára. Ezzel szemben korántsem kapják meg azokat a lehetőségeket és támogatást, mint a többi producer az előbb említett területről.

Forrás: DJ codex

tibiole 2010.02.08 00:00